Wie je bent, bepaalt je succes (maar wat moet het onderwijs daarmee?) (De Correspondent)

11 December 2018 | Nieuws | Onderwijs

Vinken of vonken? Wat voor type persoon ben jij? En hoe uit zich dat in de klas naar jouw leerlingen?


Op een vijfpuntsschaal moest basisschoolleraar Paolo Toffolo (38) aangeven hoe vaak zijn leerlingen grapjes maakten.

Dat was onderdeel van een methode om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in het basisonderwijs in kaart te brengen. Of een kind grapjes maakt (0 = nooit, 5 = vaak) was één van de 34 vragen die Toffolo per leerling moest beantwoorden. ‘Vertelt iets in de groep’, was een andere, en ‘praat leuk met de leerkracht’.

Toffolo: ‘De slechtste checklist die ik ooit in mijn leven heb gezien. Het was een hoop gevink, zó zinloos. Op een gegeven moment ben ik gestopt hem in te vullen.’ Meer leraren die we voor dit stuk spreken, vertellen ons dat ze zulke lijsten niet meer invullen, of dat ze dat een paar keer per jaar alleen doen omdat het moet.

Wat is het doel van deze lijsten? En hoe zijn ze in het onderwijs terechtgekomen?

Voor de sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen in het onderwijs is steeds meer aandacht. In het belangrijkste onderwijsadvies van de afgelopen jaren – Onderwijs2032 van de commissie-Schnabel – staat bijvoorbeeld dat sommige leeropbrengsten alleen ‘merkbaar’ zijn in plaats van ‘meetbaar’ en dat de nadruk in het huidige onderwijs te veel op het meetbare ligt. Die ‘merkbare’ vaardigheden worden ook wel ‘persoonsvorming’ of ‘soft skills’ genoemd.

Lees verder op: De Correspondent

Deel artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen. Volgs ons ook op social media.