Wel gelijke prestaties, geen gelijke kansen (NRC)

19 November 2018 | Nieuws | Onderwijs

De afgelopen jaren is de kansenongelijkheid volgens dit artikel in de NRC fors toegenomen. Wat zie jij daarvan terug in de praktijk? En hoe draag jij eraan bij om de kansen voor ieder zo gelijk mogelijk te houden? Wij zijn benieuwd naar je reactie.


Een greep uit het artikel:

Het Nederlandse onderwijs is in naam meritocratisch, dat wil zeggen dat schoolsucces uitsluitend afhangt van de capaciteiten van leerlingen, en niet – ook – van hun sociaal-economische achtergrond. In werkelijkheid is de kansenongelijkheid in het onderwijs de laatste vijf tot tien jaar verdubbeld.

Sociale afkomst wordt steeds bepalender voor schoolsucces, stelde de Inspectie voor het Onderwijs dit jaar opnieuw vast in haar jaarrapport De Staat van het Onderwijs. Gelijke prestaties leiden niet tot gelijke kansen, want leerlingen met laagopgeleide ouders krijgen vaker een middelbare-schooladvies onder hun capaciteiten, en zakken in het voortgezet onderwijs vaker af naar een (nog) lager opleidingsniveau, ook als ze even goed presteren als medeleerlingen met hoogopgeleide ouders.

Lees verder op: NRC

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen. Volgs ons ook op social media.