Wat leren we (van) kinderen?

26 November 2018 | Blog | Algemeen

Wat leren we van kinderen en hoe leren we kinderen leren? Een vraag waarover ik afgelopen weekend nadacht, toen ik F. (6 jaar) met zijn Ztringz bezig zag.


Wanneer je werkzaam bent in het basisonderwijs, of zelf kinderen in die leeftijd hebt, kan deze rage je niet ontgaan. De Ztringz zijn he-le-maal ‘in’. Zo heeft ook F. een Ztringz. Hij maakt daarmee de meest bijzondere figuren. Zelfs figuren die ik ‘vroeger’ niet maakte met mijn ‘touwtje’, omdat ik uberhaupt het bestaan van deze figuren niet afwist.

Wanneer ik vroeger een nieuw figuur wilde leren, keek ik de kunst stiekem bij iemand af, of vroeg ik of iemand het mij wilde leren. Naast deze twee manieren om iets aan te leren, gebruikt F. nog een manier om zich nieuwe figueren eigen te maken.

Ik heb F. uitgelegd hoe hij op de tablet instructievideo’s kan opzoeken, waarin de figuren aangeleerd worden. Wanneer F. een nieuw figuur wil leren, vraagt hij of hij de tablet mag pakken. Dan komt hij bij ons aan tafel of op de bank zitten en zoekt een instructievideo op van een nieuw figuur. Dit figuur blijft hij oefenen tot hij het kent. Vervolgens komt hij ons trots laten zien welk figuur hij heeft geleerd, waarna hij het ons aanleert.

Deze actuele manier van je een nieuwe vaardigheid eigen maken is goed toepasbaar in het onderwijs. Het wordt daar dan ook veel gedaan onder de noemer ‘flipping the classroom‘.

Hoe leer jij de kinderen in jouw klas leren? En wat leer jij van hen? Heb jij een antwoord op deze vragen dat je graag wilt delen? Klik op onderstaande button en deel jouw verhaal!

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen. Volgs ons ook op social media.