Vraag een leerling niet om een breuk te vermenigvuldigen (NRC)

21 January 2019 | Nieuws | Onderwijs

Iedereen die naar school ging of gaat, weet nog hoe die zich voelde bij alle toetsmomenten. De een heel ontspannen, de ander juist gespannen. Over toetsen is de laatste tijd veel te doen. Hoe toets jij?


Leerlingen en studenten worden onderworpen aan allerlei toetsen. Toch daalde het niveau van het basis- en voortgezet onderwijs de afgelopen twintig jaar. Hoe kan dat?

Hoe staat het met de tafels van één tot en met tien? Die vraagt stelt Henk de Swaan Arons de leerlingen of studenten die bijles bij hem komen volgen. ‘Ik denk dat ik die wel weet’, is dan het antwoord. Maar als hij vervolgens vraagt hoeveel vier keer zeven is, blijft het dikwijls stil. „Ook bij studenten van de economische faculteit.”

De Swaan Arons is technisch wiskundige. Hij werkte bij de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam, onder meer als hoofddocent. Sinds zijn pensioen in 2005 geeft hij bijlessen. Daar krijgt hij een beeld van het niveau van rekenen en wiskunde. „Dat lijkt dat ontzettend achteruitgegaan.” Al ziet hij, voegt hij toe, natuurlijk niet de beste leerlingen.

Lees verder op: NRC

Deel artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen. Volgs ons ook op social media.