Onderwijsvernieuwers willen de breuken afschaffen (NRC)

24 January 2019 | Nieuws | Onderwijs

We zien de kansenongelijkheid in de samenleving op verschillende fronten toenemen. Onderwijsvernieuwers denken erover om breuken op de basisschool af te schaffen. Draagt het afschaffen van breuken juist wel of niet bij aan de kansenongelijkheid in de samenleving?


De onderwijsdenktank curriculum.nu adviseert om de Nederlandse rekenprestaties verder te laten dalen, schrijft Marcel Schmeier.

In 1963 beschrijft de Onderwijsinspectie in de publicatie ‘Leidraad’ wat leerlingen moeten weten en kunnen aan het eind van de lagere school. Op het gebied van rekenen met breuken moeten ze kunnen optellen, aftrekken en vermenigvuldigen met formele breuken. Ook moeten ze deze kennis kunnen toepassen in redactiesommen. De Leidraad geeft als voorbeeld: ‘Een kapitaal is ƒ 8400,- groot. Het staat uit à 3 ¼ % jaars. Hoeveel rente in ½ jaar?’ De doelen en verwachtingen zijn sindsdien behoorlijk gedaald en de volgende stap omlaag dient zich al aan. De kans bestaat dat onze leerlingen in de toekomst de volgende opdracht krijgen op de Eindtoets: ‘Je ziet hier een plaatje van een pizza. Kleur de helft.’

De door minister Arie Slob ingestelde denktank van rekenvernieuwers Curriculum.nu wil rekenen met formele breuken namelijk uit het lesprogramma van de basisschool schrappen. Ze schrijven in hun nieuwste publicatie:

Lees verder op: NRC

Deel artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen. Volgs ons ook op social media.