Niks nieuwe lesmethoden, ‘ouderwets’ sommen stampen terug van weggeweest (NOS)

11 February 2019 | Nieuws | Onderwijs

Over rekenen is de laatste jaren veel te doen. Er worden vele nieuwe inzichten toegepast. Worden deze toch weer opzij geschoven en gaan we weer rekenen zoals we dat vroeger ook deden?


Kinderen op de basisschool moeten weer ‘rijtjes stampen’ bij rekenles. Dat zeggen critici van de huidige lesmethoden, waarin veel plaatjes, raadseltjes en context wordt aangeboden. Dat zogenoemde ‘realistische rekenen’ is volgens hen de oorzaak van de teruglopende rekenresultaten.

Er kunnen nog zulke leuke plaatjes bij een opgave staan, maar als kinderen de basis niet snappen zijn die toch niet aantrekkelijk”, vindt Anna Bosman, directeur van de lerarenopleiding van de Radboud Universiteit. “Je moet het geheugen niet belasten met dingen die niet relevant zijn.” Ook docent Berrie van den Bovenkamp is geen voorstander. “Het wekt verwarring, kinderen weten niet meer wat ze aan het doen zijn.”

Lees verder op: NOS

Deel artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen. Volgs ons ook op social media.