De eerste stap

14 December 2018 | Blog | Lerarentekort

Er is al zoveel gesproken over het lerarentekort. Veel oplossingen passeren de revue. Van salarissen omhoog, meer onderwijsassistenten in de klas tot vierdaagse schoolweken. Welke van alle genoemde oplossingen zijn realistisch én in te voeren binnen, laten we zeggen, één maand?

Er zijn nu eenmaal niet genoeg onderwijsprofessionals op dit moment. Dat betekent dat het noodzakelijk is om te werken aan een duurzame oplossing, waarbij we ervoor zorgdragen dat er in de toekomst wel voldoende onderwijsprofessionals zijn. Duurzame oplossingen zijn vaak niet van de ene op de andere dag gerealiseerd, terwijl we nu al wel de gevolgen van de tekorten ervaren. Wat is dan wel mogelijk binnen de huidige markt?

Laten we beginnen met het inzichtelijk maken van deze markt. Welke onderwijsprofessional zijn er wel beschikbaar en waar zijn ze? Of zijn ze zzp’er? Of is iemand nog ‘los’ beschikbaar voor één dag?

Op deze manier krijgen scholen in ieder geval in één oogopslag te zien of er nog onderwijsprofessionals in hun regio beschikbaar zijn. Vervolgens kunnen ze de afweging maken of die onderwijsprofessionals matchen met de organisatie.

Het is geen oplossing voor het lerarentekort. Geen ‘blik met docenten’ dat je even opentrekt. Het geeft wel inzicht in een markt die nu onoverzichtelijk is.

Als de school een totaaloverzicht van alle beschikbare onderwijsprofessionals heeft, kan de school zelf de afweging maken met welke onderwijsprofessional de school in zee wil gaan. En in de tussentijd denken we dan na over verdere realistische, structurele oplossingen om voor de lange termijn voldoende onderwijsprofessionals te behouden.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen. Volg ons ook op social media.