De eerste stap

14 December 2018 | Blog | Lerarentekort

Er is al zoveel gesproken over het lerarentekort. Veel oplossingen passeren de revue. Van salarissen omhoog, meer onderwijsassistenten in de klas tot vierdaagse schoolweken. Welke van alle genoemde oplossingen zijn realistisch én in te voeren binnen, laten we zeggen, één maand?

Er zijn nu eenmaal niet genoeg docenten op dit moment. Dat betekent dat het noodzakelijk is om te werken aan een duurzame oplossing, waarbij we ervoor zorgdragen dat er in de toekomst wel voldoende docenten zijn. Duurzame oplossingen zijn vaak niet van de ene op de andere dag gerealiseerd, terwijl we nu al wel de gevolgen van de tekorten ervaren. Wat is dan wel mogelijk binnen de huidige markt?

Laten we beginnen met het inzichtelijk maken van deze markt. Welke docenten zijn er wel beschikbaar en waar zijn ze? En zijn deze docenten in dienst van een bureau? Zo ja, van welk bureau? Of zijn ze zzp’er? Of is iemand nog ‘los’ beschikbaar voor één dag?

Op deze manier krijgen scholen in ieder geval in één oogopslag te zien of er nog docenten in hun regio beschikbaar zijn. Vervolgens kunnen ze de afweging maken of die docenten matchen met de organisatie.

Het is geen oplossing voor het lerarentekort. Geen ‘blik met docenten’ dat je even opentrekt. Het geeft wel inzicht in een markt die nu onoverzichtelijk is.

Invaldocenten zijn nu eenmaal in dienst van bureaus of werkzaam als zzp’er. Wat je daar ook van vindt, de realiteit is dat het momenteel de keuze is tussen hen inhuren of de continuïteit van het onderwijs in gevaar brengen.

Als de school een totaaloverzicht van alle beschikbare docenten heeft, kan de school zelf de afweging maken met welke docent de school in zee wil gaan. En in de tussentijd denken we dan na over verdere realistische, structurele oplossingen om voor de lange termijn voldoende docenten te behouden.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen. Volg ons ook op social media.